donderdag 11 april 2013

Weekendje BrTC stage in Bastogne

Door de reisplannen naar Lanzarote en Monaco, kon ik het dit jaar niet maken om een ganse week mee op trainingsstage te gaan met BrTC. Na de afgelaste training in Eupen (sneeuw) vorige week, wou ik toch wat klimkilometers in de benen hebben. Ik besloot vorige vrijdag heel vroeg te gaan werken en alzo reeds half de namiddag naar Bastogne af te zakken om aan te sluiten bij de groep en de BrTC trainingen tot en met maandagavond bij te wonen.

Ik was vrijdag nog net op tijd om, ondanks de vele autokilometers, nog een deftige zwemtraining af te werken van 3500m in de baan met Lien, Mike en Kevin. 's Avonds zat de clubsfeer er weeral goed in en ik voelde toen ik al dat ik na het weekend de stage met pijn in het hart zou moeten verlaten zoals gepland.

Op zaterdag hebben we een stevige fietstraining gedaan van 80km met een 1500tal hoogtemeters. Met momenten werd er stevig doorgeduwd door mezelf en collega's Jef, Mike, Luk en Koen. Aanvankelijk reden we nog in de natte sneeuw maar naarmate we verder reden werd het weer toch iets beter (droog maar koud). Al stond de wind met momenten serieus in het nadeel. Na de fietstocht rond Bastogne nog een duurloop van 13km door het bos en de eerste trainingsdag zat erop. 's Avonds de jaarlijkse quiz en voldaan het bedje in.

Zondags leek te mooiste dag te worden met de ganse dag zonneschijn. We vertrokken in 2 groepen voor een lange fietstocht. Ik trok er voor 110km op uit met Vanessa, Mike, Kilian, Jef, Stijn, Peter, Luk en Mike. We kozen opnieuw voor meer dan 1500 hoogtemeters maar deze keer richting La Roche en Houffalize waar de klimmen in het algemeen langer en/of steiler zijn dan rondom Bastogne. Mijn benen zaten nog beter dan zaterdag en vooral de lange klimmen gingen me veel beter af dan de vorige jaren, wat een geruststelling was voor de fietsconditie. Tijdens de middag hielden we met de 2 groepen een picknick in het zonnetje op het centrale plein van La Roche. Zalig was dat. In de namiddag volgden nog enkele zware klimmen waaronder de 'muur' van Houffalize maar uiteindelijk bleven conditie en benen zeer naar wens presteren. De laatste kilometers kon ik nog vlotjes doorduwen en op de stukken vals plat de grote molen rondtrappen. Zeer tevreden na een lange rit over een zwaar parcours zonder in het rood te (moeten) gaan.

Op maandag begonnen we met een zware looptraining. Samen met Mike en Peter bond ik de loopschoenen aan voor 21km door de dorpen rondom Recogne. Ik vertrok met het gedacht dat ik zou gaan afzien met die 2 lichtgewichten maar tot mijn grootste verbazing ging het zeer vlot en ben ik zelfs nog enkele keren op de zware hellingen terug gedraaid om terug te verzamelen. Nadien veel gedronken en gegeten en terug de fiets op voor wat een rustige rit moest worden van een kleine 50km. Die ging echter terug richting Nisramont en La Roche en dus opnieuw 800 hoogtemeters en 4 lange klimmen. Het begon langzaamaan terug harder te regenen tijdens de rit en ik besloot met Mike en Kilian toch wat meer te gaan doortrekken op de hellende stukken om de groep met ook nog Vanessa, Peter, Jef en Stijn snel terug thuis te brengen. De kilometers van het weekend begonnen bij iedereen te wegen maar ik was vooral nog blij hoe goed ik de hellingen bleef op gaan. Ook het obligatoire sprintje op de laatste helling ging als nooit tevoren. 

Maandagavond ben ik teruggekeerd na een zwaar maar deugddoende mini-stage in een schitterende sfeer. Dinsdag voelde ik wel dat armen en benen wat rust konden gebruiken. Ik heb toch nog 2900 gezwommen tijdens de clubtraining en uiteindelijk woensdag uitgekozen als rustdag.

Vanavond heb ik met Peter afgesproken voor een duurloop van anderhalf uur in Brasschaat en daarna gaan we nog even loszwemmen. Voordien ga ik nog de laatste fietsonderdelen voor de configuratie Lanzarote 1.0 aanschaffen. Ik heb nog een setje nieuwe banden en remblokken nodig voor race day. Ik heb uiteindelijk toch besloten niet met de carbonnen hoge velgen te gaan rijden maar met 2 WH-RS80-C24 wielen van Shimano die bekend staan voor hun goede klimprestaties. De hogere velgen van de carbonnen wielen baarden me niet de meeste zorgen maar vooral de remprestaties van de carbonnen remranden hadden me in Aix en Eupen vorig jaar reeds in de problemen gebracht bij scherpe afdalingen. En je moet zo'n wedstrijd kunnen aanvangen met een goed gevoel en vertrouwen in het materiaal. En ik heb de Shimano-wielen voor de helft van de fabrieksprijs kunnen kopen, dus ...

Zaterdag en zondag beloven mooie dagen te worden waarvan ik dus weer zal profiteren om naar de good old Oesterdam af te zakken, deze keer met de TT-fiets in Lanzarote 1.0 afstelling. Nog 5 weken te gaan. Eindelijk komt het doel in zicht.

Op de 'muur' van Houffalize - foto KoenVDM

Geen opmerkingen:

Een reactie posten